DE HAZESPRONG

BASISSCHOOL

Hier gaat verbouwd worden. Maar wanneer? Het team van basisschool De Hazesprong wachtte niet af en sprong in het diepe: nieuwe indeling en nieuwe meubels. Wel in combinatie met bestaand moois en flexibel genoeg om straks mee te bewegen. Miranda van Os, directeur De Hazesprong: “Er ontstond eenheid, zonder dat het statisch is. Het interieur past heel goed bij deze plek en bij ons.”

Bonte verzameling

De kleutergroepen van basisschool De Hazesprong huizen in het oudste deel van het gebouw. Hier gaat verbouwd worden, maar wanneer is niet duidelijk. Dat kan jaren duren. Investeren staat dan vaak in de wacht en dus druppelen spullen als vanzelf binnen via de rommelmarkt, de kringloop en andere scholen. Miranda: “Dat maakte het interieur uiteindelijk een bonte verzameling. Meubels waren verouderd en soms beschadigd, het kon niet meer.”

Flexibel interieur

Het doel was eenheid, maar met behoud van eigenheid en sfeer. “Het materiaal dat leerkrachten verzamelen, wordt ingezet voor thema’s. Het mag leven voor kleuters, het hoeft niet zo strak. Ze moeten zin krijgen om te gaan spelen. We hadden alleen te veel, het was ongestructureerd. Verder wilden we een flexibel interieur, dat ook na de verbouwing moeiteloos ingezet kan worden.”

Goud

Miranda vroeg onderwijsvormgever Ellen Kuster mee te denken over de kleutergroepen en interieurorganisatie Schilte voor de lokalen van de midden- en bovenbouw. Ellen ging met het team aan tafel en niet veel later schoof onze Mir aan. “Het was goud dat ze tijdens het ontwerpproces aanwezig waren op school. Ze konden ter plekke meten, tekenen en spraken regelmatig een leerkracht aan. Ze vroegen naar de manier van werken en routines. Leerkrachten voelden zich hierdoor gehoord. Het bleef spannend. Logisch als je 25 jaar met dezelfde indeling en spullen werkt. Ellen heeft ervaring in het onderwijs en dat merk je. Het is niet gewoon inrichten, het is weten wat wel en niet werkt. Daardoor kun je af en toe weg van gebaande paden. Zo kwam er een andere kringopstelling, minder tafels in het lokaal en meer ruimte om op de grond te spelen.”

Proeflokaal

De studieweek van de onderbouw werd aan de nieuwe inrichting gewijd. Er werd een proeflokaal ingericht, om de opstelling letterlijk tastbaar te maken. Daarna werden alle lokalen, samen met de leerkrachten, ingericht. Er kwam een rijke leeromgeving, waarin materialen geclusterd werden. Zo kwam er een ‘trotswand’ voor werk van de kinderen. We zorgden voor veel opbergruimte op handelingshoogte van kleuters. Daar waar het kon, werden meubels hergebruikt. Zo zijn de oude groepstafels nu ateliertafels. Ook de gang werd onderdeel van de onderwijsruimte. Er kwamen werkplekken, expositieruimte en garderobekasten voor jassen en schoenen.

Meubels op maat

“Alle 5 de kleuterlokalen kregen dezelfde stijl en toch bleven ze eigen. Het is heel krachtig dat alle meubels van hout gemaakt zijn, dat geeft eenheid. De meubels passen heel goed bij deze plek en bij ons. Kijk bijvoorbeeld naar de potjeskast. We zijn graag creatief bezig en hebben allerlei materialen daarvoor: kraaltjes, stoffen, knopen, veren, stokjes enz. Jullie maakten een kast op maat voor de potjes waarin we dit bewaren. Het is de schatkist van de kleuters. Vooraf waren leerkrachten wat bang voor een strakke, statische inrichting. Het werd juist warm en sfeervol. Iedereen is er heel blij mee. ”

Over basisschool de Hazesprong

De Hazesprong is een basisschool waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zichzelf ontplooien en een positief zelfbeeld kunnen ontwikkelen vanuit het gedachtegoed ‘leren zichtbaar maken’. Het team werkt op een groeigerichte, kundige en bevlogen manier samen, om het beste uit ieder kind te halen.

https://www.hazesprong.nl/

https://ellenkuster.nl

“ER ONTSTOND EENHEID, ZONDER DAT HET STATISCH IS.”

Advies nodig voor het duurzaam inrichten van jouw ruimte? Wanneer zien we je aan tafel?