KC CORNELIS

KINDCENTRUM

Ramen tot op de grond, open ruimtes, licht. Het gebouw van KC Cornelis is prachtig, maar voor een kindcentrum wat ongebruikelijk. Waar zijn de lokalen gebleven? Hoe werkt het hier? Werkt het überhaupt? Margriet Speklé, directeur: “Dit interieur past perfect bij hoe wij willen werken.”

Visie

De gemeente Uitgeest besloot vier jaar geleden om twee nieuwe Kindcentra te realiseren in samenwerking met stichting Tabijn. Kindcentrum Cornelis is het eerste centrum dat in januari dit jaar geopend is en Kindcentrum Binnenmeer zal naar verwachting zomer 2025 haar deuren openen. Margriet: “Gezamenlijk hebben de teams van drie scholen hun visie op papier gezet. Hoe kijken we naar onderwijs? Wat willen we kinderen bieden? Samen benoemden we 3 pijlers: geweldig onderwijs geven, het verenigen kinderopvang en onderwijs in 3 werelden (ik, wij, zij) en het bijdragen aan de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties.”

Verbinding

De visie was het vertrekpunt voor het ontwerp van het nieuwe gebouw. Daarin moest alles samenvallen. “Een gebouw is onderdeel van de visie. Zo werken we niet meer met lokalen voor ieder leerjaar, maar verbinden instructieruimten in iedere wereld met grote open ruimten met veelzijdige werk en speelplekken voor de 3 werelden: kinderen van 2 tot 6, 6 tot 9 en 9 tot 13. De werelden staan met elkaar in verbinding. Ook de directe verbinding van de wereld binnen en buiten is belangrijk. Ramen zijn veelal tot op de grond waardoor dit voor alle kinderen zo ervaren kan worden.

Dat vraagt ook een andere inrichting. We zien het gebouw als een soort miniwereld waarin kinderen het leven kunnen leren. Via een collega binnen de stichting kwamen we bij jullie aan tafel. Direct in het eerste gesprek met Mirjam en Monica wist ik: jullie begrijpen wat wij willen. En dat blijkt, het interieur is aanvullend op de visie en het gebouw en past perfect bij ons.”

Oefenen & schakelen

“We zijn in januari verhuist naar onze nieuwe plek, maar de teams werkten al samen vanaf augustus 2022. We oefenden met het werken in werelden en met ruimtes als leerpleinen. We konden niet wachten tot het klaar was, we hebben ons zo op de nieuwe situatie verheugd!

Het is ook schakelen. Mensen houden van nature graag vast aan gewoontes. Er waren collega’s die daardoor gelijk gingen schuiven met de inrichting. Natuurlijk moet het ook werkbaar zijn voor leerkrachten, maar het interieur is allereerst bedacht ter ondersteuning van de ontwikkeling van de kinderen.”

Emmi Pikler en Reggio Emilia

Voor de wereld van kinderen tot 6 jaar kwamen er verschillende functies in de ruimte. We maakten een speelpodium met bergruimte, een balkenframe speelhuis, een stoere bouwkast, gezellige ronde tafels om samen aan te werken of eten en een winkeltje dat voor allerlei doeleinden gebruikt wordt. Er kwam heel veel speelruimte op de grond om de psychomotorische ontwikkeling te stimuleren. Ook kwam er een wand met expovakken, bij de stoere, oude zand/watertafels, die ingericht werd door een juf. Wauw, dat is nog eens een rijke leeromgeving!

“We hebben ons laten inspireren door de visies van Emmi Pikler en Reggio Emilia. Volgens Loris Malaguzzi is een kind omgeven door drie pedagogen: het kind zelf en de kinderen om hen heen, de volwassenen en de ruimte met materialen. Het interieur moet uitnodigen tot spel en onderzoek.” Meer lezen over de ruimtes voor kinderen tot 6 jaar? Lees het interview met Kitty Steggink, verantwoordelijk voor de kinderopvang.

Interieur op maat

Voor de andere werelden maakten we een interieur op maat, met veel verschillende, flexibele werk-, lees-, chill- en speelplekken waar kinderen uit kunnen kiezen. Zo maakten we een speelpodium, een eindeloos lange tafel waar iedereen gezellig kan aanschuiven, stiltehuisjes waar je geconcentreerd kunt werken, treinzitjes en wandwerkplekken. Je ziet ook een boekenboom, een kast met voor alle kinderen een lade en een vaste kring met bakbanken, waar je kunt zitten en opbergen. En als je een halve slag draait, zit je aan een cafétafeltje. We lieten poefen, rug- en zitkussens maken met een print die je ook in de bestickering van bestaande kasten ziet terugkomen. Ook gaaf: de tribunes waar je kunt zitten, een instructie kunt volgen of een voorstelling kunt bekijken.

Gelukkige kinderen

“Alles staat, op een kleine aanpassing vanuit de kinderen na, nog precies zoals we met Mirjam en Monica bedacht hadden. De kinderen bewegen zich heel goed in de ruimte. We zien blije, gelukkige kinderen. De wereld van kinderen tot 6 jaar is prachtig, geen hoek is hetzelfde, er is zoveel te kiezen. Dat geldt ook voor de andere werelden. De veelzijdigheid in werkplekken werkt heel goed, daar worden we echt blij van. Er is veel ruimte om zelf keuzes te maken. Kinderen willen bewegen, staand, zittend of liggend werken. Dat kan allemaal. Daarnaast hebben we plekken en ruimten waar we goede begeleide instructies kunnen geven.”

Over IKC Cornelis

Het gloednieuwe, uitnodigende gebouw van KC Cornelis staat in Uitgeest. Hier werken de teams voor kinderopvang en onderwijs samen aan Wereldsonderwijs. Het fundament is een gastvrije, inspirerende plek waar kinderen zichzelf mogen zijn en zichzelf en de wereld leren kennen. Ook onderweg met je team en op zoek naar inspiratie? Je bent welkom.

Fotocredits: Wilmar van Beeldvoerders. Tip: klik op een afbeelding en scrol beeldvullend door plaatjes!

“DE VEELZIJDIGHEID IN WERKPLEKKEN WERKT ZO GOED”

Advies nodig voor het duurzaam inrichten van jouw ruimte? Wanneer zien we je aan tafel?