Onderwijs

Molenwijk

Molenwijk
MOLENWIJK JENAPLANSCHOOL

Beginnen bij het begin: past het interieur nog bij onze onderwijsvisie? Jenaplanschool Molenwijk pakte het gedegen aan en werkte stap voor stap toe naar een inrichting die staat als een huis. Monique van de Ven, directeur: “Met de realisatie zijn onze verwachtingen overtroffen.”

Een deels afgeschreven meubilair was aanleiding voor het team van Jenaplanschool Molenwijk om eens goed naar de relatie tussen visie en inrichting te kijken. Jenaplan opleidingscentrum Het Kan dacht mee en er volgden brainstormsessies over het Jenaplan gedachtegoed.

Interieur Jenaplanschool

Monique: “Het interieur van een jenaplanschool vraagt de sfeer van een woonkamer, waar kinderen zich thuis voelen. Maar we hadden bijvoorbeeld voor alle kinderen een leerlingset. Dan staat het snel vol. En bovendien pasten al die tafels en stoelen al niet meer bij hoe we werken. De centrale vraag was; hoe willen we werken en wat is er dan nodig? De vorm volgt de functie.” Er kwam een werkgroep, die onderwijsvormgever Ellen Kuster inschakelde, en ook Gerdien schoof aan. “Ellen en Gerdien vertaalden onze visie op onderwijs en onze wensen naar een plan waarvan we niet hadden kunnen bedenken dat het zo gaaf zou worden. Met nieuwe, maar ook veel bestaande meubels. De styling maakt dat het een eenheid werd.”

Wennen & begeleiding

Het interieur werd in de herfstvakantie gerealiseerd. “Ik was aan het werk, zodat ik in de buurt zou zijn voor vragen. Het was hectisch, ook de logistieke planning van het afvoeren van oud meubilair is best een opgave. Maar met jullie team liep het als een tierelier. Een nieuw interieur is ook wennen, daar moet je je bewust van zijn. Zeker voor kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte vraagt dit begeleiding. We hebben gesprekken gevoerd met de kinderen. Wat gaat er komen? Hoe ziet dat eruit? Welke afspraken zijn nodig om het samen netjes te houden?”

Verwachtingen overtroffen

“Het resultaat pakt zo goed uit. Onze verwachtingen waren hoog na het zien van het ontwerp, maar de realisatie overtrof dat.” Er kwamen veel verschillende hoge en lage werkplekken, ook op de gangen. Zo zie je zithuisjes, banken met kussens, treinzitjes, wandwerkplekken met daarbij een stoel of een poef in de kleuren van het logo en banken voor een kring die je makkelijk onder elkaar schuift. “De bankjes zijn populair, kinderen kruipen hier lekker weg met een boek.” Ook maakten we een verrijdbaar keukenblok, een ‘trots’ kast om te exposeren en een loose parts kast. In de lokalen nemen de instructieplek, themaplek en de kring een belangrijke plek in. De krijtborden werden themaborden en voor de instructieplekken kwamen er fijne tafels. Monique: “Het is net alsof de kinderen hier aan de keukentafel zitten, precies het effect waar we op uit waren.”

Over Jenaplanonderwijs

Heterogene stamgroepen, wereldoriëntatie als hart van het onderwijs en meer ruimte om keuzes te maken kenmerken jenaplanonderwijs. Meer weten? Lees ons interview met Andy Vos, directeur Jenaplanschool St. Franciscus, regioleider van de Nederlandse Jenaplan Vereniging en lid van Jenaplan Jong. Hulp nodig bij de vertaling van het jenaplangedachtegoed naar het interieur? Wij helpen je graag.
"HET IS NET ALSOF DE KINDEREN HIER AAN DE KEUKENTAFEL ZITTEN, PRECIES HET EFFECT WAAR WE OP UIT WAREN.”

Volgende lezen

Graaf Jan
Torenuil