DE TWEEMASTER
BASISSCHOOL
Een veranderende samenleving, hoe speel je daarop in? Hoe bereid je kinderen voor op de toekomst? Basisschool De Tweemaster ontdekte STEAM-onderwijs en vertaalde dat naar visie en interieur. Lianne Krens, directeur: “We willen het wereldbeeld van kinderen verrijken.”
Vergroot je wereld
Afgelopen schooljaar zette het team van OBS De Tweemaster hun onderwijsvisie op papier: Vergroot je wereld. Lianne: “De visie is gebaseerd op onze gezamenlijke droom. We willen de wereld van het kind vergroten. Ontwikkelingen gaan snel, we willen kinderen vaardigheden en kennis meegeven waar ze in de toekomst profijt van hebben. Op een andere school zagen we meer van STEAM-onderwijs. De onderwijsvragen die daaraan voorafgaan, leveren mooie antwoorden, inzichten en producten op. De kinderen worden uitgedaagd om de wereld op te zoeken. Dat sprak ons aan en inmiddels zijn we de eerste school in Den Haag die STEAM toepast.”
Onderwijs gaat leven
“We hebben veel praktisch ingestelde leerlingen, die hebben we ook nodig in de toekomst. Met ons onderwijs willen we daarop inspelen. We gingen bijvoorbeeld aan de slag met een soldeerapparaat. Een leerling met dyslexie bleek ‘koning solderen’. Ook doen we aan 3D printen en recent interviewden een aantal kinderen een minister en burgemeester. Daar komt veel voorbereiding bij kijken: welke vragen stel je, welk taalgebruik, hoe leg je het vast? Zo gaat onderwijs leven.”
Onderwijsconcept
Het interieur van De Tweemaster was aan vernieuwing toe. “We wilden graag dat het onderscheidend én ondersteunend aan ons onderwijsconcept zou zijn. We gingen in gesprek met 2 partijen, waarbij we direct zagen: De Beleving past precies bij hoe we het voor ogen hebben: huiselijk en natuurlijk. De samenwerking was persoonlijk en professioneel.”
Vertaling naar interieur
Wij vertaalden deze wensen naar een sfeervol, uitnodigend en praktisch interieur. Er kwamen verschillende werkplekken, zoals de werkhuisjes bij de balustrade van de trap. Veilig en functioneel. Ook maakten we een specifieke kastenwand met ruimte voor postvakken, lades en schappen. Natuurlijk zie je ook veel expositieruimte in de vorm van expovakken en klemlatten. De klokkenwand sluit aan op werelds onderwijs, de connectie met de wereld is hier tastbaar met de verschillende tijdszones.
Zichtbaar resultaat
“De vertaling van ons wensen was heel goed. We zijn heel blij met het resultaat, wat mij betreft had dit veel eerder gemogen (lacht). Het past goed bij wie we zijn. De verandering is zichtbaar, maar niet schokkend. Het is subtiel, een fijne, warme sfeer, waarmee we dicht bij onszelf gebleven zijn. We krijgen heel veel positieve reacties. En voor de kinderen is het nu veel leuker om op het leerplein te werken. Vooral de huisjes zijn populair.”
Over STEAM
STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts en Mathematics. Kinderen leren planmatig onderzoeken en op basis van hun bevindingen eigen oplossingen bedenken. Tijdens dit proces vergroten kinderen hun kennis over technieken en materialen en trainen vaardigheden zoals onderzoeken, programmeren en presenteren. STEAM stimuleert een nieuwsgierige grondhouding en leren door te denken, doen en delen.