Onderwijs

Uniek

Uniek
UNIEK BASISSCHOOL

Op Basisschool Uniek wordt hard gewerkt aan cultureel-responsief onderwijs, basisvaardigheden én een gezamenlijke taal. De lat ligt dus hoog, gefundeerd op de visie met ‘samen’ als krachtigste woord. Joke Broekema, directeur: “Alles hangt met alles samen. Onze kinderen ervaren dit doordat ze met thema’s werken.”

Joke: “Toen ik hier 1.5 jaar geleden kwam, was ik verrast over de kwaliteit van het onderwijs. Uniek is een kleurrijke school, we werken hard aan de ontwikkeling van woordenschat. Tegelijkertijd willen we cultureel-responsief onderwijsgeven, waarmee we kans-gelijkheid beïnvloeden. We werken aan basisvaardigheden en een gezamenlijke taal.”

Gezamenlijke waarden

“Onze kinderen zijn wereldkinderen. Wij hopen dat ze wereldburgers worden. Dat ze samen met anderen de wereld mooier gaan maken. Ons uitgangspunt is: wat is goed voor de kinderen. Op dit punt verschilt het onderwijs niet zoveel van het bedrijfsleven. Voor een organisatie staat de klant centraal, voor ons het kind. Daarvoor is een team nodig met stralende leerkrachten die tot zelfreflectie in staat zijn. Wat heeft een kind nodig? Wat vraagt dat van mijn handelen?”

Vier Keer Wijzer

“We werken met de methode Vier Keer Wijzer. Deze methode gaat uit van verschillende manieren waarop kinderen stof verwerken: talenten. Een kind kan bijvoorbeeld goed zijn in taal of rekenen, maar ook in muziek, observeren of het begrijpen van anderen. Je kunt ook ruimtelijk-visueel heel sterk zijn of graag bewegen; dan leer je vooral door te doen. De thema’s waarmee wij werken, verbinden aardrijkskunde, geschiedenis en biologie met elkaar. Ook burgerschap en levensbeschouwing zijn onderdeel van de thema’s. Evenals verkeer, muziek, drama en beeldende vorming. Wij verbinden bovendien ons taalonderwijs met de thema’s. We werken met 7 thema’s per jaar, waarbij de kinderen telkens met 5 onderzoeksvragen aan de slag gaan. Dat zijn pittige vragen, zoals ‘wat is fotosynthese?’. De opdrachten die hierbij horen zijn verbonden aan 8 verschillende talenten die je kunt hebben. We hebben dus hoge verwachtingen van de kinderen, maar gaan ervan uit dat ze de opdracht kiezen die bij hun talent past of bij het talent dat ze graag willen ontwikkelen. Daarin moedigen wij hen aan.”
“ONS VERHAAL MAG HELDER ZIJN, OOK NAR BUITEN TOE.”

Nieuw interieur

“Alles houdt verband met elkaar. De manier van werken moet je terugzien in de manier waarop de school ingericht is. Een nieuw interieur aanschaffen, is niet genoeg. Dan ziet het er leuk uit, maar werkt het misschien helemaal niet. Wij wilden een interieur dat het werken volgens de methode Vier Keer Wijzer ondersteund. Ons leerplein moest ingericht worden als talentplein, waar ruimte is om aan de slag te gaan op een plek die past bij de activiteit.”

Visie & ontwerp

“We vroegen Gerdien en Esther om aan te schuiven bij collega’s Nienke en Petra. Zij haalden de wensen in het team op en gaven terugkoppeling. Dat betekent dat ik en de andere collega’s het verder konden loslaten, daarin mag je op elkaar vertrouwen. Het ontwerp dat Esther maakte, was gebaseerd op onze visie. Hoe willen we onderwijs geven? Ik vond het sterk dat we de ruimte kregen om bij te stellen en dat jullie gericht zijn op een resultaat dat voor ons werkt.”

Verschillende werkplekken

Er kwamen verschillende werkplekken, een leeshoek met een fijne bank, plekken om alleen of samen te werken en stilteplekken. Voor de bieb maakten we een halfronde maatwerkkast, die verwijst naar de cirkel in de vloer. Ook de poefen zijn een knipoog naar de cirkel. Verder maakten we tassenbakken. Dat geeft rust in de gangen. Veel meubilair werd hergebruikt, zo werden kasten bestickerd en kregen tafelframes een nieuw blad. De bestaande verrijdbare keuken kreeg een mooie plek, we bedachten hier een wandbord bij voor de recepten, kookboeken en pannen. Joke: “Ons verhaal mag helder zijn, ook naar buiten toe. We pasten de huisstijl aan, zetten borden aan de weg en richtten ons talentplein opnieuw in. Weg van de bescheidenheid dus. We zijn heel enthousiast. Mensen die de school binnen wandelen, vinden het gezellig. De kinderen zijn blij, de ruimte wordt goed gebruikt. En we zijn er zuinig op. De schoolfotograaf wilde pas de poefen gebruiken, buiten… Nou, vooruit, alleen als er een kleed onder ligt.”

Over Uniek

Uniek is een basisschool met kinderen die een wereld aan kleur meenemen. Het team zet in op vertrouwen, verbinding, veerkracht en vieren. Uniek werkt met de thematische methode Vier Keer Wijzer. Deze werkwijze biedt een eenvoudige structuur voor een doorgaande lijn en kerndoelen en meer dan 100 uitgewerkte thema’s. De nadruk ligt op het samen verzamelen van kennis en vaardigheden van de 21e eeuw.

Volgende lezen

Diamant
Graaf Jan